Vive la Différence! Wenn Linke und Rechte von #Differenz reden, meinen sie nicht das Gleiche – Geschichte der Gegenwart
IIm Jahr 1979 erschien im SPIEGEL ein Inter­view mit Alain de Benoist, in dem der fran­zö­si­sche Theo­rie­fürst der soge­nannten „Nouvelle Droite“ die Kulturen der Grie­chen, Römer, Kelten und Germanen als huma­nere Gesell­schaften pries als dieje­nige der Gegen­wart. Seine Bewun­de­rung begrün­dete er damit, dass „dort der alte Grund­satz natur­ge­ge­bener Ungleich­heit Gültig­keit hatte und die hier­ar­chi­sche Gesell­schaft mit ihrer elitären Ordnung eine natür­liche Recht­fer­ti­gung besaß“. Dieser Satz birgt das poli­ti­sche Programm dessen, was man als „moderne Rechte” bezeichnen kann. Das, was Benoist an dieser Stelle explizit als „natur­ge­ge­bene” Ungleich­heit nennt, ist eine bestimmte Vorstel­lung der Diffe­renz. Sein Diffe­renz­kon­zept unter­scheidet sich von der bekann­teren Diffe­ren­z­idee, die sich ab den 1960er Jahren an euro­päi­schen Univer­si­täten ausbrei­tete: Während der post­struk­tu­ra­lis­ti­sche Diffe­renz­be­griff hier­ar­chi­sche Ordnungen in Frage stellt, liegt im neoreak­tio­nären Diffe­renz­be­griff das Bestreben, ‘natür­liche’ Ordnungen zu legi­ti­mieren.
#Links  #GdG 
9 days ago
Didier Eribon: "Nationalismus ist auch ein Problem der Linken" - Literatur - derStandard.at › Kultur
Wiederaufbauen, was zerschlagen wurde, und dabei dem Nationalismus widerstehen. Wir dürfen nicht vergessen, dass es dieses Problem auch bei der Linken gibt. - derstandard.at/2000080814645/Didier-Eribon-Nationalismus-ist-auch-ein-Problem-der-Linken
17 days ago
Der neue Opferautoritarismus | NZZ
"Rekapitulieren wir darum kurz: Diskriminiert fühlen sich in der verwöhnten Wohlstandswelt weiterhin die Frauen – und längst auch die Männer. Die Homosexuellen, die Bisexuellen, die Asexuellen, die Transsexuellen – und auch die Heterosexuellen. Die Ausländer – und die Inländer. Die Muslime, die Christen, die Agnostiker – und die Atheisten. Die Alten – und die Jungen. Die arbeitenden Mütter, die arbeitenden Hausfrauen, die arbeitenden Väter, die Alleinstehenden, die Verheirateten – und die Familien. Die Armen, der Mittelstand – und oberen ein Prozent. Die Vegetarier, die Veganer, die Frutarier – und die Omnivoren. Die Velofahrer, die Autofahrer, die ÖV-Benutzer – und die Fussgänger. Die Prädikate lassen sich kumulieren, und die Liste beansprucht keine Vollständigkeit."

https://www.nzz.ch/feuilleton/zeitgeschehen/diskriminierung-und-viktimisierung-der-neue-opferautoritarismus-ld.110624
25 days ago
MITP on Nautilus: Ideology Is the Original Augmented Reality
Released in July 2016, Pokémon Go is a location-based, augmented-reality game for mobile devices, typically played on mobile phones; players use the device’s GPS and camera to capture, battle, and train virtual creatures (“Pokémon”) who appear on the screen as if they were in the same real-world location as the player: As players travel the real world, their avatar moves along the game’s map. Different Pokémon species reside in different areas—for example, water-type Pokémon are generally found near water. When a player encounters a Pokémon, AR (Augmented Reality) mode uses the camera and gyroscope on the player’s mobile device to display an image of a Pokémon as though it were in the real world.* This AR mode is what makes Pokémon Go different from other PC games: Instead of taking us out of the real world and drawing us into the artificial virtual space, it combines the two; we look at reality and interact with it through the fantasy frame of the digital screen, and this intermediary frame supplements reality with virtual elements which sustain our desire to participate in the game, push us to look for them in a reality which, without this frame, would leave us indifferent. Sound familiar? Of course it does. What the technology of Pokémon Go externalizes is simply the basic mechanism of ideology—at its most basic, ideology is the primordial version of “augmented reality.”
Philosophie  FakeNews 
5 weeks ago
Fake news | New Philosopher
It will be with us at the end, too, together with everything else evolution has seen fit to gift: our unique capacity for culture and comprehension, our remarkable empathy and violence, our adaptability and intransigence. The question is not whether we can change – because, together, we are always in the process of becoming – but what the systems we are building value the most. Are we playing a game in which truth and lies test their opposed strengths – or one in which winners get to make up the rules as they go along? Are we interested in reality, and what knowledge the future might bring – or would we rather fantasise a life away rewriting history?
Philosophie  FakeNews 
5 weeks ago
Dada and Surrealism: Europe After the Rain documentary (1978) - YouTube
This documentary examines the work of the leading exponents of Dada and Surrealism, from the First World War through the 1920s and 1930s.

International in scope and diverse in artistic output, both Dada and Surrealism were artistic, literary and intellectual movements of the early 20th century that were instrumental in defining Modernism. The Dada movement, launched in 1916 in Zurich by poets and artists such as Tristan Tzara and Hans Arp, was a direct reaction to the slaughter, propaganda and inanity of World War I.

After the war, many of the artists who had participated in the Dada movement began to practice in a Surrealist mode. Surrealism was officially inaugurated in 1924 when the writer André Breton published the Manifesto of Surrealism. Similar to Dada, Surrealism was characterized by a profound disillusionment with and condemnation of the Western emphasis on logic and reason.
Art  Philosophie 
6 weeks ago
The Baffler No. 39—The Organization of Hatreds
Henry Adams defined politics as “the systematic organization of hatreds.” Behold Baffler no. 39, wherein our contributors plumb the depths of the ever-destabilizing, digitally deranged neoliberal order. Jonathon Sturgeon examines how civil wars have spread across the globe right under the noses cultural arbiters celebrating our “long peace.” Scott Beauchamp explores how the development of video games has mirrored the imperatives—and drawn directly on the funding and expertise—of the Pentagon.

In the sphere of cultural confrontation, Andrew Hartman surveys the changing face of the culture wars in the political moment of #MeToo and the Parkland student protests, while Maximillian Alvarez ponders the future of generational conflict in an era of seemingly permanent austerity. Barbara Ehrenreich asks whether we’ve been misapprehending the motives of patriarchal predators, and Robin West looks at how harassment law has perversely codified certain kinds of unwelcome sexual attention as a cultural norm.
Kritik  Magazine 
7 weeks ago
Ein Erbe Nietzsches - Foucault als Theoretiker der Konstitution von Subjektivität
Zusammenfassung: Spaltung und Selbstspaltung, Überwachung und Selbstüberwachung, Prüfung und Selbstprüfung als paradoxe Systeme der Verkettung von Diskurs und Macht produzieren für Foucault überhaupt erst das moderne Subjekt. Dessen Machtabhängigkeit wird unsichtbar, weil sich die Kontrollen von außen nach innen verlagern. So sind die um 1800 neugewonnenen Freiheiten des Subjekts in der bürgerlichen Gesellschaft zugleich wirklich und scheinbar. Der Anstoß zu seiner Selbstreflexion enthält schon den Zwang zur Selbst-Beherrschung. Foucaults Thesen zur Konstitution von Subjektivität stehen in der Tradition von Nietzsches radikaler Modernekritik. In der gemeinsamen Affinität zu Nietzsche liegt auch ein Grund für Foucaults oft überraschende Nähe zur Kritischen Theorie Horkheimers und Adornos.
Foucault  Nietzsche  Postmoderne 
7 weeks ago
The Necessity of Postmodernism in the Post-Truth Age - Areo
The west has succumbed to fake news, cultural and value relativism, and alternative facts, and it’s all Foucault’s fault, or Derrida’s, or some other pretentious French philosophe who has had the label “postmodern” embossed on their now dubious legacy for quite a few of those in the sphere of contemporary public intellectualism.

The attacks on postmodern thinking have increased notably as the more ludicrous fringe of the Social Justice Warrior set continue to make fools of themselves on university campuses and debate halls (if debates are even permitted to occur by the self-appointed gatekeepers of “correct” thinking) across the Occident. Jordan Peterson is but the latest lightning rod through whom anything approximating Frankish obscurantism must travel.
Philosophie  Postmoderne  Peterson 
8 weeks ago
deranged records
Punk label British Columbia
Punk 
8 weeks ago
thefuck: Magnificent app which corrects your previous console command.
The Fuck is a magnificent app, inspired by a @liamosaur tweet, that corrects errors in previous console commands.

Is The Fuck too slow? Try the experimental instant mode!
Shell  Terminal 
8 weeks ago
Rudolf Maresch - GespensterVerkehr. Derrida liest Benjamins "Zur Kritik der Gewalt"
Derrida liest Benjamins "Zur Kritik der Gewalt" Im vorliegenden "Gerechtigkeitsdiskurs" verläßt Derrida den Boden reiner Verunsicherungsstrate- gien. Anscheinend verführt von amerikanischen Besonderheiten und Freunden1 wagt sich die Dekonstruktion auf das schlüpfrige Parkett braver Subjekt-Positionen2 zurück. "Dekonstruktion in Amerika" heißt für Derrida seit einigen Jahren, sich explizit mit Rechts- und Gerechtigkeitsfragen zu beschäftigen und auf das schwierige Gebiet der Ethik und des Politischen vorzustoßen. Derrida spricht, seit seiner "Politisierung", vehement von "Parteinahme" (4: 90) und "Aufklärung" (4: 147), von "Pflicht"3 und "Verpflichtung" (4: 13), aber auch von "Respekt" (4: 12) und "Verantwortung im allgemeinen" (4: 13). Im Feld des Politischen und der Ethik, mithin im Spannungsfeld von Recht und Gerechtigkeit, muß die Dekonstruktion jetzt, worauf besonders A. Haferkamp in seinem aufschlußreichen Kommentar zu Derridas Gesetzestext hinweist
Philosophie  Derrida  W.Benjamin  Gewalt  Recht 
8 weeks ago
Die akademische Linke hat sich selbst dekonstruiert. Es ist Zeit, die Begriffe neu zu justieren
Mehr und mehr verlagerte sich das kritische Interesse auf die Wahrheitsdiskurse selbst und ihre Machtimplikationen. Eng damit verbunden war eine Pluralisierung des Wissensbegriffs. Man ging dazu über, historische und fremdkulturelle Weltsichten als «Wissen» anzuerkennen, unabhängig davon, ob dieses Wissen modernen wissenschaftlichen Massstäben genügt oder nicht. Es war ein erklärtes Ziel, minoritäre Traditionen und nichtwestliche Ontologien als gleichrangig zu behandeln.
NZZ  Kritik  Linke  Bullshit 
8 weeks ago
▶︎ PITCH BLACK CITY REUNION | KDJ-46 | Moodymann
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House  Bandcamp 
8 weeks ago
Poison City Records
Poison City is an independent record label, distributor and skateboard/ music store based in Melbourne, Australia.

https://poisoncityrecords.bandcamp.com/music
Punk  Australien  Bandcamp 
8 weeks ago

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