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Marc Jimenez - La fin de la fin de l'art (2011) - Cairn.info
Décrépitude, déclin, fin, mort, progrès, décadence, dégénérescence (de l’art) ne sont plus des notions fondamentales pour penser la création actuelle. L’art contemporain, depuis plus de trois décennies, brouille les cartes esthétique, historique et idéologique qui déterminaient autrefois les critères de pertinence et de qualité des œuvres d’art. L’art ne disparaît pas, il se dissout dans le « culturel », là où la valeur marchande prévaut sur les valeurs artistique et esthétique. Le capitalisme libéral crée l’art pérenne. Il invente ainsi la fin de la fin de l’art, un art à son image, sans valeurs, sans idéaux, sans perspective humaniste, témoin désabusé de notre époque, parfois violent, excessif, mais peu contestataire, sismographe d’un monde agité et déboussolé. -- downloaded via iPhone to DBOX
elite_culture  judgment-aesthetics  postmodern  Modernism  patronage  aesthetics  popular_culture  consumer_society  declinism  art_history  taste  art-economics  conspicuous_consumption  art_market  artists  cultural_authority  downloaded  cultural_critique  capitalism  article  contemporary_art  avant_guard  cultural_studies 
february 2016 by dunnettreader
Louis Pinto - La philosophie, un « objet » pour le sociologue ? (2013) - Cairn.info
Est-il possible de soumettre la philosophie à un ensemble de démarches usuelles en sociologie, tout en tenant compte de sa spécificité ? Peut-on échapper à l’alternative du réductionnisme externaliste et du renoncement à parler de ce qui est présumé interne ? En quoi une approche sociologique déjouant pareille alternative serait-elle intéressante pour le philosophe ? Pour répondre à de tels questionnements, trois points sont envisagés à travers des illustrations. Le premier point concerne la sociologie (historique) de l’interprétation des textes. Un deuxième point est la façon sociologique d’aborder la question, à laquelle s’attachent traditionnellement les commentateurs, de l’unité et de la cohérence d’une œuvre. Le troisième point est celui du rapport entre classements sociaux et classements théoriques.
downloaded  philosophy_of_social_science  sociology_of_knowledge  methodology  intelligentsia  cultural_capital  social_theory  philosophy_of_science  cultural_authority  article  disciplines  social_capital 
february 2016 by dunnettreader
Louis Pinto - Le débat sur les sources de la morale et de la religion (2004) - Cairn.info
Après la Grande Guerre, le ralliement d’une partie de la droite conservatrice à un régime désormais doté d’une légitimité guerrière et patriotique a pour effet de modifier sensiblement la définition des vertus républicaines jusqu’alors associée à l’alliance entre la démocratie et la science, qui caractérise le durkheimisme aussi bien que l’idéologie laïque. Cette évolution se reflète en partie dans le champ philosophique : dans le livre Les Deux sources de la morale et de la religion (1932), Bergson entend se situer sur les terrains de prédilection de la sociologie durkheimienne. Les oppositions majeures de sa métaphysique se trouvent appliquées à la société, la célèbre opposition entre le « clos » et l’« ouvert » permettant de renvoyer les sociologues du côté du légalisme et de l’utilitarisme étroits, et d’attribuer des qualités nobles et novatrices à des « héros ». On s’intéresse ici à la riposte d’Albert Bayet qui est simultanément celle d’un professeur rationaliste défendant l’héritage des Lumières, celle d’un sociologue d’inspiration durkheimienne et celle d’un militant de la laïcité non résigné à se voir dépouillé de valeurs comme la générosité et l’enthousiasme. Après avoir contesté aussi bien la notion de morale ouverte que l’individualisme métaphysique, il montre le lien entre les prises de position théoriques et leurs conséquences politiques.
cosmology  comparative_religion  cultural_authority  spirituality  intelligentsia  Durkheim  evolution-as-model  sociology_of_knowledge  morality-conventional  Bergson  psychology  utilitarianism  downloaded  political_culture  phenomenology  James_William  social_theory  declinism  France  social_sciences  entre_deux_guerres  irrationalism  morality-divine_command  social_order  article  intellectual_history  politics-and-religion  conservatism  morality-objective 
february 2016 by dunnettreader
Muel-Dreyfus - La rééducation de la sociologie sous le régime de Vichy (2004) - Cairn.info
Les polémiques contre la sociologie durkheimienne ont une longue histoire qui remonte aux attaques contre la Nouvelle Sorbonne et à l’affaire Dreyfus. En ce sens, elles font partie de l’« inconscient d’école » propre à l’univers académique français dont ce qu’on pourrait appeler l’« inconscient anti-sociologique » est une des composantes. Leur réactivation sous le régime de Vichy tient à la conjonction de plusieurs facteurs : la mise en œuvre d’une politique scolaire conservatrice qui assimile sociologie/pédagogie/« esprit primaire » dans sa condamnation de l’école républicaine ; la reconquête d’une influence de l’enseignement libre qui vitupère la morale laïque inspirée par la sociologie ; l’expansion d’une science sociale réduite à l’expertise au service de l’ordre moral – psychosociologie de la famille et sociobiologie des « inadaptations » notamment. Ces courants différents ont en commun de refuser toute idée d’historicisation et de détermination sociale des faits, des institutions, des croyances et des destins collectifs ou individuels au profit de différentes formes de naturalisation du social et de différentes idéologies du « don naturel » dont la convergence en période de crise, propice au retour de la raison mythique, impose l’idée d’une éternité de cette vision du mon
conservatism  morality-objective  Vichy  social_order  norms  France  downloaded  article  social_sciences  Catholics-and-politics  Durkheim  intellectual_history  sociology_of_knowledge  20thC  hierarchy  cultural_authority  education  19thC  laïcité  cultural_history  social_theory  political_culture 
february 2016 by dunnettreader
Josine H. Blok - Quests for a Scientific Mythology: F. Creuzer and K. O. Müller on History and Myth | JSTOR - History and Theory ( Dec 1994)
History and Theory, Vol. 33, No. 4, Theme Issue 33: Proof and Persuasion in History (Dec., 1994), pp. 26-52 -- Classical scholarship played a vital role in the intellectual concerns of early 19thC Germany. ... Greek mythology in particular was expected to shed light on the origins of civilization. In the search for the true nature of myth, the hermeneutic problems involved in historical understanding were intensified. As myth was held to be of a different nature than rationality, to read the sources was to look for a completely different referent of the texts than was the case in historical reconstruction. In the quests for a scientific mythology, K. O. Müller (1797-1840) was often regarded as an opponent of F. Creuzer (1771-1858). Yet an analysis of their published work and of their private documents shows that they had much in common -- deeply Romantic views on the religious origin of culture, in Müller's case inspired by Pietism, in Creuzer's by neo-Platonism. -- Müller differed from Creuzer in his views on the relationship of myth to history. Myth was not the reflection of a universal religion, sustained by a priestly class (as Creuzer had claimed), but the outcome of the encounter between the mental endowment of a people and local, historical circumstances. In the case of the Amazons, however, Müller assessed the connection of myth to history in defiance of his own theory, guided by his views on gender difference and on sexual morality. -- downloaded pdf to Note
article  jstor  intellectual_history  epistemology-history  Hellenophiles  German_scholars  German_Idealism  Romanticism  Pietist  Neoplatonism  cultural_history  cultural_authority  cultural_transmission  religious_history  religious_culture  national_origins  historical_change  teleology  Amazons  ancient_history  myth  cultural_influence  cultural_change  positivism  hermeneutics  downloaded 
january 2016 by dunnettreader
Suzanne L. Marchand - The Rhetoric of Artifacts and the Decline of Classical Humanism: The Case of Josef Strzygowski | JSTOR - History and Theory ( Dec 1994 )
History and Theory, Vol. 33, No. 4, Theme Issue 33: Proof and Persuasion in History (Dec., 1994), pp. 106-130 -- historians have failed to appreciate an important element of historiographical reorientation at the fin de siecle. This second "revolution" in humanistic scholarship challenged the conviction of the educated elite that European culture was rooted exclusively in classical antiquity in part by introducing as evidence non-textual forms of evidence; the testimony of artifacts allowed writers to reach beyond romantic-nationalist histories toward the identification of cultural areas, defined by morphological similarities, and to disrupt the traditional categories of the civilized and the barbaric. -- Austrian art historian, Josef Strzygowski, insistence upon Europe's dependence on Oriental forms and upon the superior historical value of material, over textual, evidence provided critics of philologically-based humanism with 2 argumentative avenues. He also represents a para-academic type, whose rise to power and prestige contributed to the "decline of the German mandarins." -- show how this "decline" is bound up with the waning institutional and popular status of Renaissance humanism - and a corresponding rise of biologistic Germanophilia - in the 2ntellectual milieux he inhabited (Germany and Austria). -- this antihumanist crusade contributed not only to the articulation of racist historiography, but also ... transference of politico-moral legitimacy to a non-elitist, anthropological definition of culture. -- downloaded pdf to Note
article  jstor  intellectual_history  historiography-19thC  historiography-20thC  cultural_history  cultural_authority  philohellenism  Renaissance  humanism  anti-humanism  epistemology-history  orientalism  racialism  anthropology  archaeology  German_scholarship  German_scholars  entre_deux_guerres  art_history  nationalism  Romanticism  national_tale  Aryanism  bibliography  downloaded 
january 2016 by dunnettreader
Eugenia Zuroski Jenkins - "Nature to Advantage Drest": Chinoiserie, Aesthetic Form, and the Poetry of Subjectivity in Pope and Swift (2009) | JSTOR - Eighteenth-Century Studies
Eighteenth-Century Studies, Vol. 43, No. 1 (FALL 2009), pp. 75-94 -- In response to scholarship on eighteenth-century female consumerism, this essay argues that women's relationship to ornamental objects was both ambivalent and changing in the early decades of the eighteenth century. It contrasts the relationship between women and chinaware in Pope's "The Rape of the Lock" and Swift's dressing room poems in the context of the emergent category of domestic "beautification arts." Pope posits subjectivity as an animated aesthetic form embodied in the well-dressed woman, chinaware, and poetry alike, while Swift disrupts the symbiotic relationship of human life and aesthetic order, both material and poetic, degrading the association of women and china as it relocates personal identity to the interior life of the individual. This shift in the conception of chinoiserie's place in British culture thus constitutes a severance of "nature" from aesthetic form and, consequently, a rewriting of human subjectivity itself. -- interesting references that in part track fashions in academic theory over past half century -- downloaded pdf to Note
article  jstor  literary_history  English_lit  18thC  British_history  Pope  Swift  poetry  women  consumer_revolution  consumerism  identity  subjectivity  decorative_arts  fashion  cultural_history  cultural_critique  cultural_authority  cultural_objects  cultural_change  bibliography  downloaded 
november 2015 by dunnettreader
Thomas Hunkeler - Dante à Lyon : des « rime petrose » aux « durs épigrammes » | Italique IX, 2008, p. 9-27
Journal - Italique: poèsie italienne de la Renaissance -- Dante traverse le seizième siècle français de façon spectrale, à l’ombre quasi totale de son plus célèbre confrère et compatriote Pétrarque. Au succès de ce dernier semble répondre négativement ce qu’Arturo Farinelli a appelé, de façon certes un peu schématique, la sfortuna di dante : l’infortune de Dante en France.En effet, l’écart entre ces deux couronnes d’Italie ne cessera de se creuser : tandis que le poète du canzoniere est en passe de donner naissance à une dynamique véritablement européenne, Dante au contraire se trouve relégué, et cela pour de longues années encore, dans la préhistoire poussiéreuse de la seule littérature italienne. Aux yeux des poètes de la Pléiade, Du Bellay et Ronsard en tête, Dante doit être écarté des modèles à imiter ; précisément, pourrait-on dire, parce que son œuvre, et peut-être surtout la divine comédie, paraissent inimitables et inassimilables. Le canzoniere de Pétrarque, en revanche, semble se prêter à merveille à des usages visant en fin de compte l’appropriation de sa substance et de son prestige, et la transformation de ce qui paraît étrange ou étranger en un corpus de référence désormais maîtrisé. Dans la grande entreprise de défense et illustration de la culture française engagée par la Pléiade, Dante ne peut pas avoir de place puisque son œuvre résiste, contrairement à celle de Pétrarque, à toute forme de translatio – même lorsqu’elle est traduite. Mais ce qui est vrai pour la France en général ne l’est pas forcément pour Lyon -- downloaded pdf to Note
article  revues.org  French_lit  16thC  Renaissance  Italian_lit  Dante  Petrarch  imitation  Pléiade  poetry  poetics  cultural_change  cultural_authority  cultural_history  French_language  vernacular  literary_history  literary_language  elite_culture  high_culture  downloaded  EF-add 
september 2014 by dunnettreader
OLIVER J. W. COX -- FREDERICK, PRINCE OF WALES, AND THE FIRST PERFORMANCE OF ‘RULE, BRITANNIA!’ (2013). | The Historical Journal, 56, pp 931-954. - Cambridge Journals Online - Abstract
OLIVER J. W. COX - University College, Oxford -- The words and music of ‘Rule, Britannia!’ are synonymous with the expansionist, triumphalist, and imperialist Britain symbolized by fluttering Union Jacks on the Last Night of the Proms. This article explores the cultural and political contexts of the first performance of this important national cultural artefact as the finale of Alfred: a masque to suggest that this opening night served a very different purpose. The first audience was a court in exile from the metropolitan heart of London, popular amongst the general public, but without any prospects of government. Two of the most important members of this group of peers, politicians, poets and a prince had recently died, and with them any cohesive identity. Alfred is both a desperate plea for unity, a rallying cry which forcefully restated the key tenets of this group's identity, and a delayed expression of patriotic celebration occasioned by Admiral Vernon's capture of Portobello. Through addressing this performance, this article makes an important contribution to our understanding of Hanoverian political culture and highlights the continuing impact of Anglo-Saxon England on mid-eighteenth-century Britain. -* For comments and advice on earlier versions of my argument, I am grateful to Dr Hannah Smith and Dr Geoffrey Tyack. - Thanks are also due to John and Virginia Murray who ensured archival work at 50 Albemarle Street was always a pleasure.
article  paywall  find  18thC  British_history  British_politics  1740s  Whigs-opposition  Whigs-oligarchy  George_II  Walpole  Frederick_Prince_of_Wales  Britannia  Bolingbroke  Mallet  political_culture  political_nation  political_spectacle  theater  theatre-politics  elite_culture  patriotism  Anglo-Saxons  cultural_authority  cultural_pessimism  War_of_Austrian_Succession  British_Navy  EF-add 
august 2014 by dunnettreader
Ann R. Tickamyer - Between Modernism and Postmodernism: Lenski's "Power and Privilege" in the Study of Inequalities | JSTOR: Sociological Theory, Vol. 22, No. 2 (Jun., 2004), pp. 247-257
Special issue - Religion, Stratification, and Evolution in Human Societies: Essays in Honor of Gerhard E. Lenski -- Gerhard Lenski's classical work on stratification, "Power and Privilege", was an effort to reconcile and to synthesize different approaches to inequality incorporated into the grand theories of the day. It anticipated a variety of developments in the theoretical and empirical understanding of inequalities. These include recognition of the multiplicity of inequalities; emphasis on race, class, gender, and other sources and systems of domination and subordination; and the intersection of these factors in complex patterns to create different standpoints and life consequences. The result was ground-breaking work that underscored the multidimensionality of stratification systems, the variability of their influences, and the notion that their intersection in itself has implications beyond the sum of component parts. In these ways his work foreshadowed the possibilities of finding common ground between modern and postmodern perspectives, to make Lenski the last grand theorist of modernity and a forerunner of postmodern theories of inequality.
article  jstor  intellectual_history  social_theory  structure  status  inequality  feminism  post-colonial  postmodern  power  power-symbolic  classes  race  gender  stratification  cultural_capital  cultural_authority  downloaded  EF-add 
may 2014 by dunnettreader
Neil Brody Miller - "Proper Subjects for Public Inquiry": The First Unitarian Controversy and the Transformation of Federalist Print Culture | JSTOR: Early American Literature, Vol. 43, No. 1 (2008), pp. 101-135
Lots of primary and secondary references - continues debate against seeing Jeffersonians as innovative in using press to expand public sphere and speak for common man but Federakists as reactive and manipulative for similar activity that in fact did more for wider public participation and voice -- episode also sets pattern for triumph of non-sectarian, Trinitarian, evangelical, bible and tract version of Christianity as public sphere religion -- didn't download
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january 2014 by dunnettreader

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16thC  17thC  18thC  19thC  20thC  1740s  aesthetics  alienation  Amazons  ancient_history  Anglo-Saxons  anthropology  anti-humanism  anti-Trinitarian  archaeology  art-economics  article  artists  art_history  art_market  Aryanism  authenticity  authority  avant_guard  Bergson  bibliography  Bolingbroke  Britannia  British_history  British_Navy  British_politics  Calvinist  capitalism  Catholics-and-politics  civic_virtue  classes  clergy  community  comparative_religion  consensus  conservatism  conspicuous_consumption  consumerism  consumer_revolution  consumer_society  contemporary_art  cosmology  cultural_authority  cultural_capital  cultural_change  cultural_critique  cultural_history  cultural_influence  cultural_objects  cultural_pessimism  cultural_studies  cultural_transmission  Dante  declinism  decorative_arts  deference  disciplines  downloaded  Durkheim  Early_Republic  education  education-higher  EF-add  elites  elite_culture  emotions  English_lit  Enlightenment  enthusiasm  entre_deux_guerres  epistemology-history  Evangelical  evolution-as-model  fashion  Federalist  femininity  feminism  find  France  Frederick_Prince_of_Wales  French_Enlightenment  French_language  French_lit  gender  George_II  Germany  German_Idealism  German_scholars  German_scholarship  Hellenophiles  hermeneutics  hierarchy  high_culture  historical_change  historiography-19thC  historiography-20thC  humanism  identity  imagination  imitation  inequality  intellectual_history  intelligentsia  irrationalism  Italian_lit  James_William  Jeffersonians  jstor  judgment-aesthetics  laïcité  literary_history  literary_language  Mallet  man-of-feeling  masculinity  masses-fear_of  mechanism  medicine  methodology  Modernism  morality-conventional  morality-divine_command  morality-objective  myth  nationalism  national_origins  national_tale  Neoplatonism  New_England  norms  novels  orientalism  patriarchy  patriotism  patronage  paywall  Petrarch  phenomenology  philohellenism  philosophy_of_science  philosophy_of_social_science  Pietist  Pléiade  poetics  poetry  politeness  political_culture  political_discourse  political_history  political_nation  political_participation  political_press  political_spectacle  politics-and-religion  Pope  popular_culture  positivism  post-colonial  postmodern  power  power-knowledge  power-symbolic  print_culture  psychology  public_disorder  public_opinion  public_sphere  publishing  race  racialism  rationality  reception  religion-established  religious_culture  religious_history  Renaissance  republicanism  revues.org  Romanticism  science-and-religion  science-public  scientific_method  Scientific_Revolution  secularization  self  self-control  self-examination  self-fashioning  self-interest  self-knowledge  sentimentalism  sexuality  Shaftesbury  sociability  social_capital  social_history  social_order  social_sciences  social_theory  sociology_of_knowledge  spirituality  status  stratification  structure  subjectivity  sublime  Swift  taste  teleology  theater  theatre-politics  theology  Unitarian  utilitarianism  vernacular  Vichy  Walpole  War_of_Austrian_Succession  Whigs-oligarchy  Whigs-opposition  women 

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