urbanplanning   4223

« earlier    

Recensie (Filip Canfyn): Het lelijkste land ter wereld | architectura.be

De Bouwmeester stelt, net als een Thomas Rau, dat ons ecologisch doen-plus-denken vandaag alleen maar ons huidig omgaan met het milieu wil beschermen maar geen radicale ommekeer ambieert. We blijven immers de aarde afbreken door continue overbevolking, ruimtelijke hoogmoed en economische groeizucht. Van Broeck stelt eveneens dat de vrees voor een daling van onze levenskwaliteit bij een gedragsverandering onterecht is terwijl het behoud van ons gedrag pas een échte ramp wordt. En dan komen de intussen klassieke maar terechte recepten: een nieuw collectief woonmodel, meer publieke ruimte, groen en openbaar vervoer, de herbruik van patrimonium en de creatie van natuurreservaten. Qua korte inhoud zijn die 14 zuinige bladzijden snel rond.

leovanbroeck  belgium  urbanplanning 
4 days ago by WimLeers
Why New York Has So Many Empty Storefronts - The Atlantic
We need to be caring about the fate of small business rentals.
urbanism  urbanplanning  inequality 
5 days ago by rjkroege
A How-To Manual for Fixing Badly Planned Cities - CityLab
If nothing is close to anything different, and the only connection is a single fat roadway, then the population is automatically conscripted into driving.
zoning  urbanplanning  urbanism  cities  cars  design  cycling 
7 days ago by cdzombak
Roel De Ridder: “Promotorbouw maakt wonen in Hasselt onbetaalbaar” | architectura.be

Het bewijs daarvan is dat er de afgelopen jaren in Hasselt bijzonder veel bijgebouwd is, maar dat de prijzen niet gedaald zijn – integendeel (zie limburg.incijfers.be). In het jargon heet dat ‘omgekeerde trickle-down’: een effect tegengesteld aan dat wat Reagan en Thatcher destijds meenden te weten, namelijk dat totale vermarkting en méér private productie de prijzen zouden drukken. Niets is minder waar dus.
belgium  hasselt  house  economics  urbanplanning 
11 days ago by WimLeers
Julia Svensson: Stockholm riskerar att sälja ut sig själv
Stockholm borde lära av sitt 1930-tal. Min närförort Hammarbyhöjden planerades med en tydlig vision om ljus, frisk luft och tillgång till naturen. Här samsas trevåningshusen med tallar och björkar.

I dag planeras hela 400 nya bostäder i Hammarbyskogen, i en stadsdel med betoning på idrott och friluftsliv. Av visionsbilderna att döma ska en kvartersstad rullas fram till den kvarvarande skogens ”entré”. I stället för att tillvarata en unik möjlighet att fortsätta som tidigare och integrera husen i naturen.

Den enda vision som just nu tycks finnas för Stockholm är en slentrianmässig bild av stadsliv. Idealmänniskan bor i täta kvarter, har latte i pappmugg, shoppingkasse i handen och barn på förskolor med ”utsläppsgårdar”. Det är fånigt; när vem som helst kan förstå att Stockholm aldrig kan bli ett Manhattan. Nya Hagastaden är täthetens skräckexempel med mörka bostäder och gårdar.

I själva verket handlar vurmen för en tät kvartersstad om att staden och byggbolagen här tjänar mer på mark och bostäder.
architecture  stockholm  cities  urbanplanning  articles 
22 days ago by mikael
A congressman’s college class that has changed Portland forever - BikePortland.org
Created in 1991 by then-Transportation Commissioner Earl Blumenauer, the annual class costs the city $8,000 a year and has so far churned out 1,200 graduates of a 10-week evening course that introduces interested residents to the history, theory and victories of Portland transportation.
educaton  urbanplanning  portland  publictransit  transport 
24 days ago by danhon
Twitter
RT : moves away from car-based cities. This article and video by shows cities that successfully move…
UrbanPlanning  from twitter_favs
25 days ago by whysthatso

« earlier    

related tags

1984  2016  2018  2028  3d  activism  affordability  air  airpollution  alexandralange  alissaalker  america  amsterdam  animation  annarbor  architecture  articles  astronomy  atlanta  austin  aw  bayarea  belgium  berkeley  bikes  bondi  book  books  bridges  business  cars  cartogram  census  charterofathens  chicago  children  china  cities  citizenship  city  classideas  clementlau  codenext  communitydevelopment  cool  cplan  cycling  datavis  deforestation  democracy  demographics  density  design/architecture  design-justice  design-politics  design-practice  design  desirelines  discussion  disney  economicdevelopment  economics  educaton  election  elijahchiland  energy  environment  feminism  finance  financialservices  flanders  gaming  gentrification  geography  habitat  hackernews  hasselt  heatisland  history  house  housing  housingjustice  howto  human_rights  humanrights  ildefonscerdà  inequality  infographic  infographics  infrastructure  jennachandler  landuse  lecorbusier  leovanbroeck  libraries  longbook  losangeles  loupe  map  maps  megaregions  memes  michigan  movie  music  neighborhoods  netherlands  news  nimby  noise  noisepollution  norcal  numtots  nyc  olympics  opendata  opus  parking  parks  patricksisson  pdfdump  pedestrians  pinboardapi  pixar  planning  policy  politics  pollution  population  portland  poverty  publicsector  publictransit  quitopapers  radicaladvocacy  rail  readinglist  reddit  reference  regulation  resilience  rights  safety  sanfrancisco  sb827  sdg  seattle  seattletimes  servicedesign  sf  share  socialequity  socialism  society  sociology  spain  spur  statistics  stockholm  superblocks  sydney  systems  systemsatscale  taiwan  taxes  toread  traffic  transit  transport  transportation  transportation:public  trash  travel  trees  urban  urban_development  urbandesign  urbanisation  urbanism  usa  vancouver  video  visualization  walking  webdesign  zoning 

Copy this bookmark:



description:


tags: