staat_propaganda_transparenz   29

Smart City: In Chicago wird ein multimodales Sensorennetzwerk aufgebaut
Mit den öffentlich zugänglichen Sensoren will die Stadt, die gerade unter einer Rekord-Mordwelle leidet, permanent ihren Zustand messen und für die Bewohner und die Verwaltung neue Anwendungen ermöglichen. Es sind natürlich aber auch weitere Überwachungskameras, die mit den über das Internet vernetzten Sensorenboxen, die auf Lichtmasten angebracht werden, die Stadt überziehen. Genannt wurde das Projekt daher auch schon "Chicago Is Your Big (Friendly) Brother". Die Daten sind allerdings öffentlich zugänglich. Insgesamt 500 dieser multimodalen Sensorenboxen sollen in der Stadt verteilt werden, um permanent ihren "Puls" zu messen und Veränderungen zu erfassen, damit Chicago mit diesem "Array of Things" als Smart City, die immer auch eine überwachte Stadt ist, entsprechend schnell darauf reagieren kann.
telepolis, 09.09.2016
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september 2016 by kraven
Britische Regierung maßt sich das Recht an, weltweit Computer und Mobiltelefone zu hacken
Die britische Regierung hat zugegeben, daß sie ihren Geheimdiensten umfängliche Rechte einräumt, sich in Telefone, Computer und Netzwerke zu hacken, und behauptet, daß sie dazu berechtigt seien, jedermann überall in der Welt zu hacken, selbst wenn die Betroffenen keine Gefahr für die "nationale Sicherheit" darstellen oder eines Verbrechens bezichtigt werden. Diese alarmierenden Zugeständnisse stammen aus einem Gerichtsdokument, das heute von Privacy International und dem Chaos Computer Club veröffentlicht wird. Das Gerichtsdokument beruht auf einem Verhaltenskodex-Entwurf über "equipment interference" (Geräte-Beeinflussung), das vom Investigatory Powers Tribunal (IPT) klammheimlich am selben Tag veröffentlicht wurde wie das Urteil, das dem GCHQ bescheinigt, in der Vergangenheit unrechtmäßig Daten mit der US-amerikanischen NSA ausgetauscht zu haben [NB: https://pinboard.in/u:kraven/b:cf131a60093b]. In den letzten zehn Jahren betrieb das GCHQ staatlich finanzierte Hacks ("Computer Network Exploitation"), ohne daß der Öffentlichkeit dieser Verhaltenskodex bekannt war. Diese fehlende Transparenz ist ein Verstoß gegen die Obliegenheit, daß auch Geheimdienste nach dem Gesetz handeln müssen. Der Verhaltenskodex-Entwurf ist noch nicht durch das britische Parlament verabschiedet worden und bis zum 20. März 2015 offen für öffentliche Kommentare.
ccc, 17.03.2015
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march 2015 by kraven
UK surveillance laws need total overhaul, says landmark report
Britain’s laws governing the intelligence agencies and mass surveillance require a total overhaul to make them more transparent, comprehensible and up to date, parliament’s intelligence and security committee (ISC) has said in a landmark report prompted by the revelations of Edward Snowden, the former US National Security Agency (NSA) contractor. The 18-month inquiry finds that existing laws are not being broken by the agencies and insists the bulk collection of data by the government does not amount to mass surveillance or a threat to individual privacy. But it also says the legal framework is unnecessarily complicated and – crucially – almost impenetrable. The current laws could be construed as providing the agencies with a “blank cheque to carry out whatever actives they deem necessary”, it says.
guardian, 12.03.2015
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march 2015 by kraven
UK admits unlawfully monitoring legally privileged communications
The regime under which UK intelligence agencies, including MI5 and MI6, have been monitoring conversations between lawyers and their clients for the past five years is unlawful, the British government has admitted. The admission that the regime surrounding state snooping on legally privileged communications has also failed to comply with the European convention on human rights comes in advance of a legal challenge, to be heard early next month, in which the security services are alleged to have unlawfully intercepted conversations between lawyers and their clients to provide the government with an advantage in court. The case is due to be heard before the Investigatory Powers Tribunal (IPT). A government spokesman said: “The concession the government has made today relates to the agencies’ policies and procedures governing the handling of legally privileged communications and whether they are compatible with the European convention on human rights. In view of recent IPT judgments, we acknowledge that the policies adopted since [January] 2010 have not fully met the requirements of the ECHR, specifically article 8 (right to privacy). This includes a requirement that safeguards are made sufficiently public." He said that the intelligence agencies would now work with the interception of communications commissioner to ensure their policies satisfy all of the UK’s human rights obligations. To demonstrate that its policies satisfy legal safeguards, MI6 were required in advance of Wednesday’s concession to disclose internal guidance on how intelligence staff should deal with material protected by legal professional privilege. The MI6 papers noted: “Undertaking interception in such circumstances would be extremely rare and would require strong justification and robust safeguards. It is essential that such intercepted material is not acquired or used for the purpose of conferring an unfair or improper advantage on SIS or HMG [Her Majesty’s government] in any such litigation, legal proceedings or criminal investigation.”
guardian, 18.02.2015
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february 2015 by kraven
Security services capable of bypassing encryption, draft code reveals
The Home Office release [NB: https://www.gov.uk/government/consultations/interception-of-communications-and-equipment-interference-draft-codes-of-practice] of the innocuously sounding “draft equipment interference code of practice” on Friday put into the public domain the rules and safeguards surrounding the use of computer hacking outside the UK by the security services for the first time. Privacy campaigners said the powers outlined in the draft guidance detail the powers of intelligence services to sweep up content of a computer or smartphone, listen to their phonecalls, track their locations or even switch on the microphones or cameras on mobile phones. The security minister, James Brokenshire, said the draft code, which is subject to a six-week consultation ending on 20 March, details the safeguards applied to different surveillance techniques, including “computer network exploitation” to identify, track and disrupt the most sophisticated targets. The publication for the first time of the legal codes of practice under the Regulation of Investigatory Powers Act 2000 surrounding “equipment interference” was timed to coincide with the landmark ruling that GCHQ had been operating a bulk intelligence sharing operation with the Americans within an unlawful framework for the past seven years [NB: https://pinboard.in/u:kraven/b:6d76ddffaa00]. The powers in the draft code at 7.11 also appear to give the security services wide-ranging powers to “self-authorise” or give “internal approval” for particular operations once they have the authorisation of a secretary of state for a “broad class of operations”. The Home Office also published an updated and revised code of practice surrounding the interception of communications, including details of the rules. It is thought that these previously secret rules have been put into the public domain for the first time in anticipation of two further rulings challenging the lawfulness of security services’ activity later this year. The second ruling follows a legal claim brought by Privacy International demanding an end to the use of computer hacking tools by GCHQ and the NSA.
guardian, 06.02.2015
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february 2015 by kraven
Meet Executive Order 12333: The Reagan rule that lets the NSA spy on Americans
I believe that Americans should be even more concerned about the collection and storage of their communications under Executive Order 12333 than under Section 215. Unlike Section 215, the executive order authorizes collection of the content of communications, not just metadata, even for U.S. persons. Such persons cannot be individually targeted under 12333 without a court order. However, if the contents of a U.S. person’s communications are “incidentally” collected (an NSA term of art) in the course of a lawful overseas foreign intelligence investigation, then Section 2.3(c) of the executive order explicitly authorizes their retention. It does not require that the affected U.S. persons be suspected of wrongdoing and places no limits on the volume of communications by U.S. persons that may be collected and retained. A legal regime in which U.S. citizens’ data receives different levels of privacy and oversight, depending on whether it is collected inside or outside U.S. borders, may have made sense when most communications by U.S. persons stayed inside the United States. But today, U.S. communications increasingly travel across U.S. borders — or are stored beyond them. The president’s own Review Group on Intelligence and Communication Technologies, in Recommendation 12 of its public report, addressed the matter [NB: https://pinboard.in/u:kraven/b:1e0eb5d65164]. Although the recommendation does not explicitly mention Executive Order 12333, it does refer to “any other authority.” A member of the review group confirmed to me that this reference was written deliberately to include Executive Order 12333. The White House understood that Recommendation 12 was intended to apply to 12333 ... and was confirmed in an unclassified White House document that I saw during my federal employment and that is now in the possession of several congressional committees. In that document, the White House stated that adoption of Recommendation 12 would require “significant changes” to current practice under Executive Order 12333 and indicated that it had no plans to make such changes.
washington post, 18.07.2014
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july 2014 by kraven
"Zensurheberrecht": "Frag den Staat" gewinnt gegen das Innenministerium
Im Rechtsstreit [NB: https://pinboard.in/u:kraven/b:7124e66392f6] über die Veröffentlichung eines amtlichen Vermerkes hat die Bundesregierung den Kampf gegen OpenData-Aktivisten aufgegeben. Das erhoffte Grundsatzurteil blieb jedoch aus. Die Betreiber des Portals "Frag den Staat" haben auch die letzte Klage im Streit mit der Bundesregierung gewonnen. Die Open Knowledge Foundation Deutschland erwirkte laut Mitteilung ein negatives Feststellungsurteil gegen das Bundesinnenministerium, kommt im Kampf gegen das beklagte "Zensurheberrecht" aber keinen Schritt weiter.
heise, 16.07.2014
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july 2014 by kraven
ODNI Releases Statistical Transparency Report Regarding Use of National Security Authorities
In June 2013, President Obama directed the Intelligence Community to declassify and make public as much information as possible about certain sensitive U.S. Government surveillance programs while protecting sensitive classified intelligence and national security information. Today, and consistent with my directive on August 29, 2013, I am releasing information related to the use of these important tools, and will do so in the future on an annual basis. Accordingly, I have declassified and directed the release of the following information for calendar year 2013.
odni, 27.06.2014
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june 2014 by kraven
New sensors will scoop up data in Chicago
The curled metal fixtures set to go up on a handful of Michigan Avenue light poles later this summer may look like delicate pieces of sculpture. The smooth, perforated sheaths of metal are decorative, but their job is to protect and conceal a system of data-collection sensors that will measure air quality, light intensity, sound volume, heat, precipitation and wind. The sensors will also count people by measuring wireless signals on mobile devices. Some experts caution that efforts like the one launching here to collect data from people and their surroundings pose concerns of a Big Brother intrusion into personal privacy. In particular, sensors collecting cellphone data make privacy proponents nervous. But computer scientist Charlie Catlett said the planners have taken precautions to design their sensors to observe mobile devices and count contact with the signal rather than record the digital address of each device. Researchers have dubbed their effort the "Array of Things" project. Gathering and publishing such a broad swath of data will give scientists the tools to make Chicago a safer, more efficient and cleaner place to live, said Catlett, director of the Urban Center for Computation and Data, part of a joint initiative between the University of Chicago and Argonne National Laboratory, near Lemont. City officials don't have firm expectations about what the data may yield but share researchers' desire to push "Chicago as a test bed of urban analytical research," said Brenna Berman, the city's commissioner of information and technology. Berman's office had a say in picking the initial sensor lineup, and she said the list was limited to "nonpersonal" data because the city is still working on a privacy and security policy to govern the protection and confidentiality of any data that the system may collect in the future. The boxes that will hold the sensors are being made by designers at the School of the Art Institute, and Catlett said he has secured more than $1 million in in-kind contributions of engineering help from corporations including Cisco Systems, Intel, Zebra Technologies, Qualcomm, Motorola Solutions and Schneider Electric. Catlett said the project is designed to keep the kinds of data collected in anonymous forms. "We don't collect things that can identify people. There are no cameras or recording devices," he said. Sensors will be collecting "sound levels but not recording actual sound. The only imaging will be infrared," rather than video, he said.
chicago tribune, 23.06.2014
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june 2014 by kraven
Open Data: "Frag den Staat“ gewinnt gegen Bundesinnenministerium
Überraschende Wende im Rechtsstreit über die Veröffentlichung eines Aktenvermerks des Bundesinnenministeriums: Wie das Ministerium auf Anfrage von heise online bekannt gab, hatte es bereits eine Einstweilige Verfügung gegen die Plattform "Frag den Staat" beantragt – und war damit in gleich zwei Instanzen gescheitert. Die Open Knowledge Foundation Deutschland, die die Plattform betreibt, hatte vor ihrer Gegenklage davon aber nichts erfahren, da es sich um ein Eilverfahren handelte.
heise, 13.05.2014
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may 2014 by kraven
„Zensurheberrecht“: Verklag den Staat!
Kann der Staat die Veröffentlichung von Informationen verhindern, indem er auf sein Urheberrecht pocht? Open-Data-Aktivisten kündigten auf der re:publica an, das nun auf die Probe zu stellen. Im Streit um die Veröffentlichung eines internen Gutachtens zur Zulässigkeit von Sperrklauseln bei der Europawahl [NB: https://pinboard.in/u:kraven/b:a3a55333d4b9] geht die Plattform Frag den Staat auf Konfrontationskurs. Wie Stefan Wehrmeyer am Mittwoch auf der Konferenz re:publica bekannt gab, hat die Open Knowledge Foundation Deutschland Klage gegen die Bundesregierung eingereicht.
heise, 07.05.2014
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may 2014 by kraven
US senators remove requirement for disclosure over drone strike victims
The bill authorizing intelligence operations in fiscal 2014 passed out of the Senate intelligence committee in November, and it originally required the president to issue an annual public report clarifying the total number of “combatants” and “noncombatant civilians” killed or injured by drone strikes in the previous year. But the Guardian has confirmed that Senate leaders have removed the language as they prepare to bring the bill to the floor for a vote, after the director of national intelligence, James Clapper, assured them in a recent letter that the Obama administration was looking for its own ways to disclose more about its highly controversial drone strikes. Another provision, which would require alternative intelligence analysis, as well as commensurate congressional notification should an intelligence agency consider legal action against a US citizen, has been moved to a classified annex of the bill. The sharing of even basic information about drone strikes has run into a wall of official secrecy.
guardian, 28.04.2014
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april 2014 by kraven
Secret EU lawmaking: the triumph of the trialogue
Search for any mention of trialogues in the EU treaties and you will draw a blank. This is because despite being an accepted part of the lawmaking landscape, in legal terms trialogues don't exist. All trialogue meetings are informal and the timing of the meetings are not known to most MEPs, let alone the ordinary public. There are no formal minutes taken. If the EU's bi-monthly leaders' summits are the glamorous (in the loosest sense of the word) side of the EU, the trialogue meetings are the main engine driving the sausage factory that churns out EU laws in Brussels. In terms of numbers, the volume of legislation does not appear to have changed much in the past two legislatures. But what has changed is the way the laws are agreed. Around 80 percent of EU laws are now agreed at first reading, with research by the parliament estimating that the average law agreed at first reading takes 14.4 months from start to finish. The trialogue process, which starts as soon as the institutions agree an initial position on a law, is designed to speed the process up. Others complain that democracy and transparency are the losers. The two points at which MEPs vote for laws, in committee before and at the end of the trialogue process, and the final vote among all 751 deputies, are both in public, but this only camouflages the fact that most of the negotiations are held behind closed doors with no public access. One commission official comments that it is common practice for parliament officials to leak the outcome of trialogues to sympathetic lobbyists within hours of their conclusion. In truth, the trialogue meetings themselves are just the tip of the iceberg when it comes to secret lawmaking.
eu observer, 04.04.2014
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april 2014 by kraven
Constructing the secret EU state: “Restricted” and “Limite” documents hidden from view by the Council (PDF)
Over 117,000 “RESTRICTED” documents produced or handled by the
Council since 2001 but only 13,184 are listed in its public register of
documents, 103,839 “RESTRICTED” documents not listed in the Council’s public register due to the “originators” right of veto? The Council seeks to stop the publication of unreleased “LIMITE” documents, which are defined as “sensitive unclassified documents”. The Commission has failed to implement the Lisbon Treaty to ensure that all legislative documents are made public as they are produced - this means that 60% of Council documents relating to legislative decision-making are made public after “the final adoption” of measures. The Council uses Article 4.3, the “space to think”, to refuse access to 50% of requests for access to legislative documents under discussion.
statewatch, 27.04.2014
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march 2014 by kraven
Why AT&T's Surveillance Report Omits 80 Million NSA Targets
AT&T this week released for the first time in the phone company’s 140-year history a rough accounting of how often the U.S. government secretly demands records on telephone customers. But to those who’ve been following the National Security Agency leaks, Ma Bell’s numbers come up short by more than 80 million spied-upon Americans. When the new transparency guidelines [NB: http://www.justice.gov/iso/opa/resources/422201412716042240387.pdf] came out on Jan. 27, the language left it unclear whether discussing bulk collection was allowed, says Alex Abdo, an ACLU staff attorney. AT&T on Monday became the first phone company to release a transparency report under the new rules, and the results seem to confirm that the metadata collection is still meant to stay secret. But Cardozo [a staff attorney with the EFF] believes that AT&T is correct that it is barred from disclosing the metadata numbers, because of the Obama administration’s careful choice of language in the section relating to orders from the Foreign Intelligence Surveillance Court. The guidelines allow for the disclosure, in chunks of 1,000, of “the number of customer selectors [phone numbers] targeted under FISA non-content orders.” Since the bulk metadata collection doesn’t “target” any “selectors” it is, by definition, not subject to disclosure.
wired threat level, 21.02.2014
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february 2014 by kraven

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